واریس + درمان طبیعی واریس با روش های خانگی و موثر + عکس

 

 

درمان‌های خانگی به کسانی توصیه می‌شوند که واریس روی توانایی انجام امور روزمره‌شان تاثیر نگذاشته‌است. این درمان‌ها در کم‌کردن علائم واریس مفید هستند. عوارض را محدود می‌کنند و ظاهر آن را بهبود می‌دهند.

 

درمان‌های خانگی واریس

 

ورزش

ورزش منظم یکی از بهترین کارهایی است که برای بهتر‌شدن گردش خون در رگ‌ها و پایین‌آوردن ورم پا می‌توان انجام داد. برطبق گزارش مؤسسه‌ی ملی قلب، خون و ریه‌ی آمریکا، نشستن (مخصوصا نشستن در وضعیت نامناسب مانند زمانی که گردن را به جلو خم می‌کنید یا چهار‌زانو نشستن) و ایستادن طولانی‌مدت و بدون حرکت، خطر ابتلا به واریس و ناراحتی‌های ناشی از تجمع خون در رگ را چند برابر می‌کند.

زمانی که شما مدت زمان طولانی‌ بی‌حرکت می‌مانید، رگ‌ها عمل برگرداندن خون به قلب را سخت‌تر انجام می‌دهند و برای مبارزه با نیروی جاذبه مشکل پیدا می‌کنند. ورزش مقدار هورمون‌ها را به‌صورت کاملا طبیعی تنظیم کرده، وزن شخص را کم می‌کند و نمی‌گذارد از حد طبیعی خارج شود و فشارخون را پایین می‌آورد. تمام این موارد با هم به درمان واریس کمک می‌کنند.

براساس نظر متخصصان مؤسسه‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی کارولینا، برای جلوگیری از ابتلا به واریس باید نرمش‌هایی را از قبیل بالا‌بردن پا، بالا نگه‌داشتن مچ پا، حرکات دوچرخه و خم‌کردن مچ پا به اطراف انجام دهید تا رگ‌های پا کش بیایند و قوی شوند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری که فشار کمی به بدن وارد می‌کنند نیز، فشار وارده به رگ‌ها را کاهش می‌دهند.

 

 

 

حداقل ده دقیقه ورزش در روز می‌تواند علائم واریس را بهبود دهد؛ اگر در کنار ورزش یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، می‌توانید به مدت چند هفته شاهد بهبودی خود خواهیدبود.

اگر رگ‌های واریسی شما درد زیادی دارد و انجام کارهای روزانه‌تان را تحت تاثیر قرار داده‌است، باید به پزشک مراجعه کنید و با او برای تشخیص سریع‌ترین راه بهبودی مشورت کنید. ممکن است پزشک‌تان داروهای ضد-التهابی برای‌تان تجویز کند که می‌توانند درد و ناراحتی‌های ناشی از واریس را کاهش دهند. بکوشید از ابتلا به واریس پیش‌گیری کنید. از ایستادن‌های طولانی مدت و پابرهنه راه رفتن روی سطوح سرد جلوگیری کنید و برای پیش‌گیری از ضعیف شدن رگ‌ها، مراقب کبودشدگی‌ها باشید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که با ورزش‌کردن عضلات‌تان درد می‌گیرد، پس به‌آرامی ورزش کنید و بعد از آن برروی عضله‌ای که درد گرفته است، کیسه‌ی یخ یا آب گرم بگذارید. برای کاهش درد و ورم ناشی از واریس، پاها را بالا بگیرید یا جوراب واریس بپوشید. با این کار به پایی که خون در آن به‌درستی به جریان نمی‌افتد، فشار ملایمی وارد می‌کنید.

 

سرکه سیب

سرکه‌ی سیب انتشار خون را در دیواره‌ی رگ‌ها بهبود می‌بخشد و ضد‌التهاب است. برخی بیماران مبتلا به واریس گفته‌اند که با ترکیب‌کردن سرکه‌ی سیب با گیاه دارویی «هاماملیس» و ماساژدادن آن بر روی موضع ملتهب، ورم کاهش یافته و ظاهر رگ‌های واریسی طی چند هفته بهبود می‌یابد. استعمال سرکه سیب روی رگ‌های واریسی حداقل سه بار در روز می‌تواند در بهبود این مشکل موثر باشد.
یک بار صبح، یک بار ظهر و یک بار هم قبل از خواب این روش را تکرار کنید. سرکه‌ی سیب می‌تواند رگ‌ها را به اندازه‌ی طبیعی‌شان برگرداند و از درد و ناراحتی آن بکاهد.

 

واریس

 

 

مراقب وزن خود باشید

کنترل وزن برای مهار کردن واریس بسیار مهم است.
وقتی اضافه وزن داشته باشید، سیاهرگ‌های شما سریع‌تر تخریب خواهند‌ شد. هر چه وزن بیش‌تری کسب کنید، احتمال ایجاد یا بدتر شدن واریس بیش‌تر می‌شود. اگر اخیرا مبتلا به بیماری‌واریس شده‌اید و شاخص توده‌ی بدن‌تان (بی‌ام‌آی) بالاتر از حد نرمال است، با کم کردن چند کیلوگرم از وزن‌تان، می‌توانید به طرز فوق‌العاده‌ای آن را بهبود دهید. برنامه‌ی غذایی‌تان نخستین چیزی است که باید بررسی کنید. بکوشید از غذاهای چرب و روغنی دوری کنید؛ خوردن چنین غذاهایی می‌تواند روی جریان خون شما تاثیر بگذارد و مشکل شما را حادتر کند. همیشه غذاهایی سالم و سبک بخورید.

 

واریس

 

افرادی که اضافه‌وزن دارند، به‌خصوص زنان و افراد میانسال، بیشتر درخطر ابتلا به واریس هستند. سنگینی وزن اضافی، فشار زیادی به رگ‌های شما وارد می‌کند و به ورم یا برگشت جریان معکوس خون دچار می‌شوید. این پدیده در سیاهرگ‌های بزرگی که نزدیک سطح پوست هستند (مانند سیاهرگ صافن در پا) بیشتر رخ می‌‌‌دهد.

«هافینگتون پست» در مقاله‌ای، به ارتباط بین چاقی و واریس پرداخته است. در این مقاله آمده است که تشخیص رگ‌های واریسی و درمان آنها در افرادی که اضافه‌وزن دارند، مشکل‌تر است؛ زیرا در فرد مبتلا، تا زمانی که پاها ملتهب و اندازه‌ی رگ‌ها بزرگ نشود، نمی‌توان متوجه بیماری شد. اندازه‌ی رگ‌ها در بخش درونی پا در این حالت به بیش از ۴ الی ۵ سانتیمتر می‌رسد.

 

آب هویج و اسفناج

اگر هر روز صبح، مقدار برابری از این دو را ترکیب و میل کنید، برای روزی که پیش رو دارید، راحت و آسوده خواهیدبود. شما می‌توانید عصاره‌ی این دو را با هم ترکیب کنید و یک نوشیدنی درست کنید. محتویات طبیعی عصاره‌ی هویج و اسفناج به کاهش التهاب، بهبود جریان خون و کاهش احتباس آب در بدن کمک کند.

 

واریس

 

ماهی‌های دریایی

ماهی و غذاهای دریایی مانند ماهی آزاد، شیر‌ماهی، ماهی کولی، ساردین و ماهی تن حاوی روغن امگا ۳ هستند. متخصصان برای داشتن گردش خون سالم مصرف این روغن را بسیار توصیه می‌کنند.

 

واریس

 

بالا نگه داشتن پا

بالا نگه داشتن پا در هنگام خواب می‌تواند جریان خون را در این قسمت بهبود دهد، و در نتیجه علائم و عوارض واریس را کاهش دهد.
می‌توانید هنگام خواب دو عدد بالش زیر پای‌تان بگذارید یا قبل از خواب، پاهای‌تان را رو به دیوار بالا نگه دارید. بدن خود را ۹۰ درجه نگه‌دارید و اگر کمردرد دارید، یک بالش زیر کمرتان بگذارید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و حداقل سه بار در روز این تمرین را برای افزایش جریان خون‌ انجام دهید.

 

واریس

 

 قره‌قاط و شاه‌بلوط هندی

بوته‌ی قره‌قاط و درخت شاه‌بلوط هندی برای درمان واریس مفید‌ند و استفاده از آنها برای بدن بی‌ضرر است. بشر هزاران سال است که از این دو گیاه برای درمان خانگی بیماری‌ها استفاده می‌کند. متخصصان آنها را برای درمان نارسایی وریدی مزمن مورد مطالعه قرار داده‌اند. از نشانه‌های نارسایی وریدی می‌توان به درد، ورم قوزک پا، احساس سنگینی، تیر‌کشیدن پا و گرفتگی عضلانی اشاره کرد. قره‌قاط و شاه‌بلوط هندی به دفع آب اضافیِ بدن کمک می‌کند و مشکلات گردش خون، ورم، اسهال، گرفتگی عضلانیِ ناشی از سندرم پیش از قاعدگی و ناراحتی‌های پوستی را درمان می‌کنند.

میوه‌ی درختچه‌ی قره‌قاط در اروپا به بلوبری معروف و خوردنی است. می‌توانید عصاره‌ی این میوه را بگیرید یا با آن نوعی چای دم کنید. از پوست درخت شاه‌بلوط هندی، دانه، برگ و گل‌های آن به‌صورت عصاره، کرم، چای و کپسول استفاده می‌کنند. به‌دنبال عصاره‌ی شاه بلوط هندی‌ای باشید که میزان «آئیسین» فعال آن ۱۶ الی ۲۰ درصد باشد. روزانه باید ۱۰۰ میلی‌گرم از این عصاره را مصرف کنید. برخی متخصصان نیز می‌گویند میزان مصرف قره‌قاط دوبار در روز و هر‌بار ۱۶۰ میلی‌گرم است.

 

 

واریس

 

می‌توانید این دو گیاه را هر روز با ۲۰۰ میلی‌گرم گیاه دارویی «کوله‌خاس»، ۲۰۰ میلی‌گرم عصاره‌ی هسته‌ی انگور و ۴۰۰ واحد ویتامین E مخلوط و مصرف کنید. این ترکیب، گردش خون را تقویت، از رگ‌ها در برابر فشار و آسیب محافظت و خون را رقیق می‌کند. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند نیز توصیه کرده‌اند که افراد مبتلا به واریس مصرف موادی را که حاوی ماده‌ی شیمیایی «روتین» هستند، افزایش دهند. «روتین» از خانواده‌ی «بیوفلاونوئید» هاست و از دیواره‌ی رگ‌ها محافظت می‌کند و کارایی آنها را افزایش می‌دهد. «بیوفلاونوئید» درد و ورم ناشی از رگ‌های واریسی را تسکین می‌دهد. مواد غذایی‌ای که حاوی این ماده هستند، عبارت‌اند از: هسته‌ی انگور، پوست درخت کاج، بوته قره‌قاط، زالزالک و گیاهانی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند (مانند میوه‌های حاوی ویتامین C).

استفاده از روغن‌های اسانس برای تنظیم هورمون‌های بدن
روغن‌های اسانس برای بهبود گردش خون مفید‌ند، میزان ورم را پایین می‌آورند و هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کنند. یکی از بهترین روغن‌ها برای درمان مشکلات وریدی، روغن «سرو» است. این روغن، سرعت گردش خون را بالا می‌برد و دستگاه گردش خون را تقویت می‌کند. موضع مورد نظر را دوبار در روز با پنج قطره از این روغن ماساژ می‌دهید و این کار را به‌مدت چند هفته ادامه دهید. درصورتی‌که دچار درد عضلانی، ورم یا تاول شدید، مصرف آن را قطع کنید و روغن رقیق دیگری را مانند روغن نعنا، روغن درخت چای یا استوخدوس امتحان کنید.

 

 

 

حرکت دائم و تغییر دادن حالت بدن

حرکت دائم و تغییر دادن حالت بدن هر چند ساعت یک بار می‌تواند به کاهش یافتن علائم واریس و بهبود شکل ظاهری آن کمک کند.
نشستن یا ایستادن به مدت طولانی‌ و بدون تحرک، می‌تواند جریان خون شما را آهسته کند و سیاهرگ‌ها را تنگ‌تر کند. حتی زمانی که طولانی مدت در حالت نشسته هستید، بکوشید هر نیم ساعت یک بار تکانی به پاهای‌تان بدهید. وقتی ایستاده‌اید، تلاش کنید تا جایی که امکان دارد تحرک داشته باشید یا دائما پایی را که فشار بیش‌تری روی‌اش است، تغییر دهید. همچنین می‌توانید هر چند دقیقه یک بار ناحیه‌ی آسیب دیده را ماساژ دهید تا جریان خون بهبود بیابد.

 

واریس

 

ادرارآورهای طبیعی

پزشکان در مواردی که صلاح بدانند به تجویز قرص‌های ادرارآور می‌پردازند تا ادرار دفعی را افزایش داده و آب اضافی یا ورم بدن را کاهش دهند. با مصرف خوراکی‌های زیر می‌توانید میزان دفع ادرار را بالا ببرید. این خوراکی‌ها عبارت‌اند از: سبزی‌های تازه (جعفری، گشنیز و ریحان)، رازیانه، برگ‌های سبز گیاه قاصدک، خیار، مارچوبه و کرفس.

 

واریس

 

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی منیزیم هستند.

تجمع خون در رگ‌های پا، فشار‌ خون و گرفتگی عضلات پا (سندرم پای بی‌قرار) علائم هشدار‌دهنده‌ای هستند که به وضوح نشان می‌دهند مواد الکترولیتی بدن ما کم شده است. الکترولیت‌ها یون‌های شیمیایی‌ رادیکالی هستند و در هدایت الکتریکی درون سلول‌ها و نورون‌ها نقش دارند. پتاسیم و منیزیم از جمله موادی هستند که ساختار مایع الکترولیت بدن ما را تشکیل می‌دهند. برای مقابله با این علائم آزار‌دهنده، باید خوردن موادی مانند سبزی‌های برگ‌سبز، آوکادو، موز، سبزیجات خانواده‌ی کلم و سیب‌زمینی شیرین را در اولویت قرار دهید.

 

واریس

 

  • این مطلب برایتان مفیدبود؟به آن امتیازدهید.
۴.۷
ممکن است شما دوست داشته باشید